Marmara Bölgesi'nde istihdamda olumlu beklenti devam ediyor
ManpowerGroup İstihdama Genel Bakış Araştırmasına göre iş arayan adaylar önümüzdeki çeyrekte güçlü bir istihdam ortamı bekleyebilir. 1.030 Türk işverenin katıldığı araştırmada 2022'nin ikinci çeyreği için Net İstihdam Görünümü 19 yüzde puan olurken Marmara Bölgesi'ndeki iş verenler 17 NEO puanı ile olumlu beklentilerini koruyor.
ManpowerGroup, 2022'nin ikinci çeyreği için işverenlerin işe alım niyetlerini ölçmek için 40 ülke ve bölgede toplam 41.379 işverenle anket yaptı. 1.030 Türk işverenin de katıldığı araştırmada katılımcıların %43'ü işe alım beklentilerinin arttığını, %32'si değişiklik olmadığını, %24'ü ise düşüş olduğunu belirtti. 2022'nin ikinci çeyreği için Türkiye'de Net İstihdam Görünümü'nün (NEO) 19 yüzde puan olması iş arayanlar önümüzdeki çeyrekte güçlü bir istihdam ortamı bekleyebileceği anlamına da geliyor. Son çeyreğe kıyasla, Türkiye'de NEO puanı -11 yüzde puan düşmüş olsa da 2021'in ikinci çeyreğine kıyasla 3 yüzde puan arttı.
Bölgeler bazında bakıldığında ise Marmara Bölgesi'nde 2022 yılı 1. çeyrek için 26 olan NEO puanı 2022 yılı 2. çeyrek 17 puan ile olumlu seyrini sürdürdü. İstihdama Genel Bakış Araştırması'nda NEO puanlarının diğer bölgelere göre dağımı ise şu şekilde:
Doğu Anadolu (2022 yılı 1. Çeyrek için 23 iken 2022 yılı 2. Çeyrek için 37)
İç Anadolu (2022 yılı 1. Çeyrek için 42 iken 2022 yılı 2. Çeyrek için 29)
Karadeniz (2022 yılı 1. Çeyrek için 48 iken 2022 yılı 2. Çeyrek için 29)
Güneydoğu Anadolu (2022 yılı 1. Çeyrek için 37 iken 2022 yılı 2. Çeyrek için 14)
Akdeniz (2022 yılı 1. Çeyrek için 24 iken 2022 yılı 2. Çeyrek için 7)
Ege (2022 yılı 1. Çeyrek için 11 iken 2022 yılı 2. Çeyrek için 1)
“İleriye dönük bu istihdam anketimiz iş dünyasına rehberlik etmektedir”
ManpowerGroup Türkiye Genel Müdürü Feyza Narlı, Türkiye'nin 2022 ikinci çeyrek istihdam görünümü hakkında, “Bu anketimiz, türünün en kapsamlı, ileriye dönük istihdam anketi olup Türkiye'nin yanı sıra küresel olarak da önemli bir ekonomik gösterge olarak kullanılmaktadır. İş dünyasına rehberlik etmek için, işe alım aktivitesinde artış bekleyen işverenlerin yüzdesini alıp işe alım aktivitesinde düşüş bekleyen işverenlerin yüzdesini çıkararak istihdam görünümünü elde ediyoruz. Bu son araştırmanın sonuçlarına baktığımızda da 2022'nin ikinci çeyreği için olumlu istihdam beklentilerinin devam ettiğini söyleyebiliriz. Ancak beklentiler küresel konjonktürün etkisi ile geçtiğimiz yılın son çeyreğine göre azalırken geçen yılın aynı dönemine kıyasla artış görülüyor. Ocak ayında asgari ücretin yükselmesinin ve artan işletme maliyetlerinin geçtiğimiz çeyreğe oranla olumsuz yönde değişiklik görülmesine neden olduğunu da söyleyebiliriz.” dedi.
En güçlü ve en zayıf sektörler
Toptan ve perakende ticaret sektöründeki işverenler, 26 NEO puanı ile en iyi istihdam performansı bekleyen işverenler oldu. Bu sektörde işe alım yapanlar, işe alım planlarının bir önceki çeyreğe göre 7 puan, 2021'in ikinci çeyreğine kıyasla da 14 puan iyileşmesini bekliyor. Restoran ve otel sektöründeki şirketler ise 6 NEO puanı ile 2022'nin ikinci çeyreğinde en düşük istihdam performansı bekleyen işverenler oldu. İşverenlerimiz arasında yapılan araştırmada bu sektörde istihdamın 2022 yılının ilk çeyreğinden bu yana -12 puan azalması bekleniyor. İstihdama Genel Bakış Araştırması'nda NEO puanlarının sektörlere göre dağımı şu şekilde:
Toptan ve Perakende Ticaret (26)
Eğitim, Sağlık, Sosyal Hizmet ve Kamu (25)
İmalat (20)
Bankacılık, Finans, Sigorta ve Emlak (18)
Birincil Üretim (18)
Diğer Hizmetler (18)
İnşaat (17)
Diğer Sanayi (11)
BT, Teknoloji, Telekomünikasyon, İletişim ve Medya (9)
Restoran ve Oteller (6)
Kâr amacı gütmeyen kuruluşlar (-20)
İletişim:
Dilek Özcan
Marjinal Porter Novelli
0533 927 23 93
dileko@marjinal.com.tr
ManpowerGroup hakkında
Küresel insan kaynakları çözümlerinde lider bir şirket olan ManpowerGroup™ hızla değişen bir dünyada kurumların, kendilerine başarıyı getiren yetenekleri bulmasına, değerlendirmesine, geliştirmesine ve yönetmesine yardımcı olur. ManpowerGroup her yıl yüzbinlerce kuruma yenilikçi çözümler geliştirerek, milyonlarca insanı çok çeşitli sektör ve alanlarda anlamlı ve sürdürülebilir işlerle buluşturur. Şirketin Manpower®, Experis®, Talent Solutions®'dan oluşan uzman markalar ailesi 70 yıldır, 75 ülke ve bölgedeki adaylar ve müşteriler için çok daha fazla değer yaratmaktadır. Çeşitliliğe verdiği- Kadınlar, Kapsayıcılık, Eşitlik ve Engellilik açısından çalışılacak en iyi yer olmak- önemle tanınan ManpowerGroup 2021 yılında, üst üste 12'nci kez Dünyanın En Etik Şirketlerinden biri seçilerek sektörünün en çok güvenilen ve beğenilen markası olduğunu kanıtlamıştır. ManpowerGroup'un geleceğe nasıl güç verdiğini görmek için: www.manpowergroup.com
Araştırma Hakkında
Ocak 2022'de gerçekleştirilen İstihdama Genel Bakış Anketi, küresel olarak önemli bir ekonomik gösterge olarak kullanılan ve türünün en kapsamlı, ileriye dönük istihdam anketidir. Net İstihdam Görünümü, işe alım faaliyetlerinde artış bekleyen işverenlerin yüzdesi alınarak ve bundan işe alım faaliyetlerinde düşüş bekleyen işverenlerin yüzdesi çıkarılarak elde edilmektedir.
Metodoloji Hakkında
İstihdam Görünümü verilerini toplamak için kullanılan metodoloji, Q1 2022 raporu için 40 pazarı kapsayacak şekilde dijitalleştirilmiştir. Önceki çeyreklerde yanıt verenlerle telefon yoluyla iletişime geçilmişken veriler artık çevrimiçi olarak toplanmaktadır. Katılımcılar, çift katılımlı çevrimiçi panellerin üyeleridir ve anketi tamamlamaya teşvik edilirler. Sorulan soru ve yanıtlayan profili değişmemiştir. Organizasyon ve sektör boyutu, uluslararası karşılaştırmalara izin vermek için tüm ülkelerde standartlaştırılmıştır.