Marmara Bölgesi, tüm bölgeler içerisinde işe alım beklentisi en yüksek ikinci bölge oldu
ManpowerGroup İstihdama Genel Bakış Araştırması'na katılan Türkiye'deki işverenler, 2022'nin üçüncü çeyreğinde yüzde 13 puanlık Net İstihdam Görünümü (NEO) ile güçlü bir işe alım hızı öngörüyor. Araştırmaya göre Marmara Bölgesi, 20 NEO puanı ile tüm bölgeler içerisinde işe alım beklentisi en yüksek ikinci bölge oldu.
ManpowerGroup, 2022'nin üçüncü çeyreği için işverenlerin işe alım beklentilerini ölçmek için 40 ülke ve bölgede, 40.000'den fazla işverenle bir anket yaptı. Türkiye'den 1.027 işverenin katıldığı ManpowerGroup İstihdama Genel Bakış Anketi'ne göre Türkiye'deki 7 bölgenin 6'sındaki şirketler önümüzdeki çeyrekte çalışan sayısında artış beklerken 1 bölgede düşüş öngörüyor. Türkiye'nin en rekabetçi bölgesi, 2022'nin ikinci çeyreğinden bu yana 7 yüzde puan, 2021'in üçüncü çeyreğinden bu yana 26 yüzde puan yükselişle 37 NEO puana ulaşan Karadeniz bölgesi olurken, en az rekabetçi bölge şirketlerin -15 Net Görünüm öngördüğü Doğu Anadolu oldu. Marmara Bölgesi ise 20 NEO puanı ile tüm bölgeler içerisinde işe alım beklentisi en yüksek ikinci bölge oldu. Tüm bölgelerin NEO puanları ise şu şekilde sıralandı: Karadeniz (37), Marmara (20), İç Anadolu (17), Akdeniz (17), Güneydoğu Anadolu (16), Ege (3) ve Doğu Anadolu (-15).
Araştırmaya göre Türkiye genelinde ise 2022'nin üçüncü çeyreğinde 13 yüzde puanlık bir Net İstihdam Görünümü (NEO) ile güçlü bir işe alım hızı öngörülüyor. NEO puanının bir önceki çeyreğe göre 2 yüzde puan gerilemesi beklense de 2021 yılının 3. çeyreğine kıyasla 5 puan artması bekleniyor. Türkiye'deki işe alım iklimi, global ortalamanın -20 puan altında bir puan alarak 40 ülke içerisinde alt sıralarda yer aldı. Ankete göre Türkiye'de yerel üretim ve ihracat önemini koruduğu için imalat sektöründeki işverenlerin istihdam beklentilerinin güçlü olduğu görülüyor. Diğer yandan uçuşların yeniden başlaması nedeniyle Türkiye'nin otel ve restoran sektörü de güçleniyor, bu durum özellikle turizme dayalı küçük işletmeleri olumlu yönde etkiliyor.
Yayımladıkları anketle ilgili değerlendirmede bulunan, ManpowerGroup Türkiye Genel Müdürü Feyza Narlı, “Türkiye'deki işverenlerin işe alım beklentilerinin pozitif olduğunu görmek umut verici olsa da işverenler hala ücret enflasyonu ile mücadele ediyor. İşverenlerimizin ajandalarındaki bir diğer önemli konu maddesinin ise yaşam tarzlarını iyileştirmek amacıyla iş değiştirmek isteyen çalışanları tutundurmak ve bu konuda çalışmalar yapmak olduğunu gözlemliyoruz. Sahada, Ukrayna savaşının tedarik zincirini etkilemeye başladığını ve ekonomik görünümde daha fazla belirsizlik yarattığını görmeye de devam ediyoruz. Ancak havayolu şirketlerinin uçuşlarını yeniden başlatması ile birlikte açılan turizm sezonunun ekonomiyi ve dolayısıyla istihdamı olumlu etkilemesini bekliyoruz. Nitekim araştırmamız da otel ve restoran sektöründe işverenlerin işe alım niyetlerinin oldukça olumlu olduğunu gösteriyor. Bir önceki çeyreğe göre en fazla artış gösteren sektör ise 14 yüzde puan değişimle restoran ve oteller oldu. Bu sektördeki işe alım beklentilerindeki üç aylık artış, 40 ülkenin üç aylık artış ortalamasının 11 puan üzerinde ve küresel olarak onuncu sırada yer alıyor.” dedi.
En güçlü ve en zayıf sektörler
Türkiye'deki 10 sektörden 9'unda işe alım yöneticileri önümüzdeki çeyrekte çalışanların sayısını artırmayı planlarken, 1 sektörde NEO düşüş gösteriyor. Türkiye'nin en rekabetçi sektörü, istihdam görünümü 2022'nin ikinci çeyreğinden bu yana 12 yüzde puan ve 2021'in üçüncü çeyreğinden bu yana 28 yüzde puan artışla 35 puana ulaşan toptan ve perakende ticaret sektörü oldu. Bu puan, 2011 yılından bu yana ölçülmeye başlanan toptan ve perakende ticaret sektöründe, kaydedilen en yüksek NEO puanı. Tüm sektörlerin NEO puanları şu şekilde:
Bankacılık, Finans, Sigorta ve Emlak (8)
İnşaat (17)
Eğitim, Sağlık, Sosyal Hizmet ve Kamu (13)
BT, Teknoloji, Telekomünikasyon, İletişim ve Medya (-3)
İmalat (23)
Birincil Üretim (7)
Restoran ve Oteller (9)
Toptan ve Perakende Ticaret (35)
Diğer Hizmetler (23)
Diğer Sanayi (32)
Organizasyon büyüklüğü
Türkiye'deki 4 farklı boyuttaki organizasyonlar, önümüzdeki çeyrekte çalışan sayısında bir artış planlıyor. 250'den fazla çalışanı olan kuruluşlardaki işverenler, 2022'nin ikinci çeyreğinden bu yana 3 yüzde puan yükselen 25 NEO puanı ile en iyimser durumda olan işverenler. Şirketlerin büyüklüğüne göre NEO puanları:
10'dan az (16)
10 - 49 (10)
50 – 249 (6)
250+ (25)
İletişim:
Dilek Özcan
Marjinal Porter Novelli
0533 927 23 93
dileko@marjinal.com.tr
ManpowerGroup hakkında
Küresel insan kaynakları çözümlerinde lider bir şirket olan ManpowerGroup™ hızla değişen bir dünyada kurumların, kendilerine başarıyı getiren yetenekleri bulmasına, değerlendirmesine, geliştirmesine ve yönetmesine yardımcı olur. ManpowerGroup her yıl yüzbinlerce kuruma yenilikçi çözümler geliştirerek, milyonlarca insanı çok çeşitli sektör ve alanlarda anlamlı ve sürdürülebilir işlerle buluşturur. Şirketin Manpower®, Experis®, Talent Solutions®'dan oluşan uzman markalar ailesi 70 yıldır, 75 ülke ve bölgedeki adaylar ve müşteriler için çok daha fazla değer yaratmaktadır. Çeşitliliğe verdiği- Kadınlar, Kapsayıcılık, Eşitlik ve Engellilik açısından çalışılacak en iyi yer olmak- önemle tanınan ManpowerGroup 2021 yılında, üst üste 12'nci kez Dünyanın En Etik Şirketlerinden biri seçilerek sektörünün en çok güvenilen ve beğenilen markası olduğunu kanıtlamıştır. ManpowerGroup'un geleceğe nasıl güç verdiğini görmek için: www.manpowergroup.com
Araştırma Hakkında
İstihdama Genel Bakış Anketi, küresel olarak önemli bir ekonomik gösterge olarak kullanılan ve türünün en kapsamlı, ileriye dönük istihdam anketidir. Net İstihdam Görünümü, işe alım faaliyetlerinde artış bekleyen işverenlerin yüzdesi alınarak ve bundan işe alım faaliyetlerinde düşüş bekleyen işverenlerin yüzdesi çıkarılarak elde edilmektedir.
Metodoloji Hakkında
İstihdam Görünümü verilerini toplamak için kullanılan metodoloji, 3Ç 2022 raporu için 40 pazarı kapsayacak şekilde dijitalleştirilmiştir. Önceki çeyreklerde yanıt verenlerle telefon yoluyla iletişime geçilmişken veriler artık çevrimiçi olarak toplanmaktadır. Katılımcılar, çift katılımlı çevrimiçi panellerin üyeleridir ve anketi tamamlamaya teşvik edilirler. Sorulan soru ve yanıtlayan profili değişmemiştir. Organizasyon ve sektör boyutu, uluslararası karşılaştırmalara izin vermek için tüm ülkelerde standartlaştırılmıştır.