GDPR ve yapay zeka yasası gibi mevzuatlarla uyumlu çözümler sunuyoruz
Avrupa Birliği'nin (AB) yapay zeka yasasını onaylamasıyla birlikte yapay zekanın kullanımı, sistemlerinin geliştirilmesi, kullanımı ve pazarlanması için ilk kez AB çapında kapsamlı bir çerçeve oluşturuluyor. Perakende sektöründe yapay zekaya dayalı görsel tanıma çözümleri üreten Vispera'nın Eş Kurucu ve Eş CEO'su Ceyhun Burak Akgül, yaptığı açıklamada yapay zeka uygulamalarının etikliği ve şeffaflığının önemini paylaştı. AB'nin, kişisel bilgilerin korunmasına odaklı GDPR yasasında olduğu gibi bireyleri Big Tech'e karşı koruma politikasını sürdürdüğünü ve genişlettiğini belirtti.
Avrupa Birliği (AB), dünyada yapay zekaya yönelik ilk kapsamlı kuralları getirecek "Yapay Zeka Yasası"nı onayladı. AB Konseyi tarafından onaylanmasının ardından AB Resmi Gazetesi'nde yayımlanmasının iki yıl sonrasında yürürlüğe girecek olan yasaya göre, yapay zeka sistemleri, topluma zarar verme ihtimaline göre risk temelli bir biçimde düzenlenecek, risk kabul edilemez olarak görülecek sistemlerin kullanımı ise tamamen yasaklanacak.
Konuyla ilgili değerlendirmede bulunan Vispera'nın Eş Kurucu ve Eş CEO'su Dr. Ceyhun Burak Akgül yaptığı açıklamada şunları söyledi: “AB'nin Yapay Zeka Yasası'nı onaylaması, bu alandaki gelişmeleri düzenlemek ve etik bir çerçeve oluşturmak için önemli bir adım. Bu yasayla çözüm sağlayıcıların yapay zekayla üretilen her türlü içeriğin doğru ya da uygun olup olmadığından emin olma sorumlulukları artıyor. Yasanın genel ruhuna bakarsak AB'nin, kişisel bilgilerin korunmasına odaklı GDPR yasasında olduğu gibi bireyleri Big Tech'e karşı koruma politikasını sürdürdüğünü ve genişlettiğini görüyoruz.”
Yasanın bazı belirsizlikler de içerdiğini belirten Dr. Ceyhun Burak Akgül, “Yasa ile birlikte özellikle insanın fiziksel ve psikolojik sağlığını etkileme olasılığı olan alanlarda olmak üzere her türlü sektördeki karar destek sistemleri ve yapay zekaya dayalı sistemlerin kullanımı zorlu birtakım kriterlere tabi olacak. Ancak yapay zeka sistemlerinin hangi kriterlere göre yasaklanacağı veya kısıtlanacağı henüz net değil. Bu durum, özellikle medya, basın-yayın, pazarlama, sağlık, enerji, finans ve perakende gibi sektörlerde insan odaklı yapay zeka uygulamalarını etkileyebilir, AB'de yaygınlaşmalarını geciktirebilir ve çözüm sağlayıcıların odaklarını daha az kısıtlayıcı pazarlara çevirmelerine neden olabilir” diye ekledi.
“İlkemiz yapay zekayı etik ve şeffaf bir şekilde kullanmak”
Perakende sektöründe yapay zeka tabanlı görsel tanıma çözümleri üreten ve 50'yi aşkın ülkede hizmet sağlayan global bir firma olarak Vispera'nın, çözümlerini insan kimliğine ilişkin bilgileri rızasız kullanmama ilkesiyle geliştirdiğini belirten Akgül, şunları söyledi: “Çözümlerimizi tasarlarken yapay zeka kullanımında etik ve şeffaflığa önem veriyoruz ve kimlik belirleyici bilgileri rızasız kullanmıyoruz. Bu da çözümlerimizin GDPR ve yapay zeka yasası gibi mevzuatlarla uyumlu olmasını sağlıyor. Örneğin, süpermarket raflarındaki ürünleri kameralarla sayan Shelfsight ürünümüzde raf önünden geçen insanların görüntülerini otomatik olarak bularak sistemin bunları işlememesini ve kayıt altına almamasını sağlıyoruz; bu da sistemimizi GDPR uyumlu kılıyor. Önümüzdeki dönemde de AB'nin yapay zeka yasasına ilişkin mevzuatı yakından takip edip çözümlerimizin uyumlu kalmasını sağlayacağız.”
Vispera Hakkında:
Vispera, perakende sektöründe mağaza içi uygulama, izleme ve denetim süreçlerinin mükemmelleştirilmesi hedefiyle kurulmuş bir teknoloji firması. Kendi geliştirdiği görüntü işleme/makine öğrenmesi teknolojisi sayesinde Vispera, sektörde hali hazırda kullanılan insana dayalı ve hataya açık geleneksel yöntemlerden çok daha hızlı, güvenilir ve maliyet avantajlı perakende uygulama ve denetim çözümleri sunuyor. Vispera, Prof. Dr. Aytül Erçil ve Dr. Ceyhun Burak Akgül tarafından 2014 yılında %100 Türk sermayesi ile kuruldu. Firma, geliştirdiği Vispera Görüntü Tanıma Servisi sayesinde mağazada çekilen raf fotoğraflarından hareketle, raftaki ürünleri pozisyonları ve adetleriyle birlikte tanıyor. Bu sayede raftaki ürün bulunurluğu, önyüz sayısı, rakiplere göre raf payı ve planogram uyumunu kontrol ederek SKU düzeyinde detaylı ve aksiyona dönüştürülebilir raporlar üretiyor. Söz konusu hizmet; insan gözünün ayırt edebildiği her ürünü, %96'nın üzerinde kesinlik ile tanıyor. Vispera, manuel uygulamaların 1 aya ulaşabilen raporlama sürelerine karşın çok daha hızlı, dolayısıyla uygulanabilir ve çok daha ekonomik çözümler sunuyor. Mevcutta 57 ülkede hizmet sağlayan Vispera, 2024 yılı içerisinde 100 milyonu aşkın görüntü işleyerek partner şirketlerine fayda sağlamayı hedefliyor.