Haberler / BKM Basın Bültenleri
Bültenler
Arşiv
Etkinlikler
< Geri Dön
31.08.2018

Bültene ait dosyalar

BKM 2018 yılı Kurban Bayramı verilerini açıkladı

Bayramda kartlarla 6 milyar TL harcama yaptık
 
Bankalararası Kart Merkezi (BKM), Kurban Bayramı verilerini açıkladı. Bayramda kartlarla 6,1 milyar liralık ödeme yapılırken; en fazla kartlı ödeme artışı seyahat acenteleri, akaryakıt ve hava yolları sektörlerinde gerçekleşti.
 
Kullanıcıların vakit kaybetmeden ve güvenli biçimde ödeme yapmasını sağlayan kartlar, Kurban Bayramı'nda da hayatımızı kolaylaştırmayı sürdürdü. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre, 20-24 Ağustos tarihlerine denk gelen Kurban Bayramı ve arife gününde kartlarla 6,1 milyar TL tutarında ödeme yapıldı. Bu değer, 2017 yılının Kurban Bayramı'na göre kartlı ödemelerde yüzde 23 oranında büyüme olduğunu gösteriyor.
 
Tablo 1: Kurban Bayramı (2018) Kartlı Ödeme Tutarı (Milyar TL) Gelişimi
Kartlı Ödeme Tutarı (Milyar TL) 2017 Kurban Bayramı
(31 Ağustos-4 Eylül)
2018 Kurban Bayramı
(20-24 Ağustos)
Değişim
Toplam 4,9 6,1 %23
 
Kartlı ödemelerin yarısı market, akaryakıt ve giyimde gerçekleşti
Sektörel bazda incelendiğinde ise ödemelerin 2,9 milyar TL'si yani yüzde 47'si market, akaryakıt istasyonları ve giyim sektöründe gerçekleşti. En fazla harcama yapılan market sektörü toplam kartlı ödemelerin yüzde 20'sini oluştururken; akaryakıt istasyonları yüzde 17'sini, giyim sektörü ise yüzde 10'unu oluşturdu. Toplam kartlı ödemelerin neredeyse yarısı bu 3 sektörde gerçekleşirken; yemek sektörü kartlı ödemelerin yüzde 8'ini, konaklama sektörü ise yüzde 5'ini oluşturarak en fazla harcama yapılan sektörler arasında yer aldı.

 
Tablo 2: Kurban Bayramı (2018) Sektörel Kartlı Ödeme Tutarı (Milyon TL)
Sektörel Kartlı Ödeme Tutarı (Milyon TL) 2018 Kurban Bayramı
(20-24 Ağustos)
Kartlı Ödemeler İçindeki Payı
Market 1.245 %20
Akaryakıt İstasyonları 1.031 %17
Giyim 585 %10
Yemek 479 %8
Konaklama 286 %5
 
Geçen yıla kıyasla en fazla artış seyahat acentelerinde
Kurban Bayramı'nda yapılan kartlı ödemeler 2017 yılı Kurban Bayramı'nda yapılan kartlı ödemelerle karşılaştırdığında, bu yıl Kurban Bayramı'nda 9 günlük tatil olmasının da etkisiyle beraber en fazla artışın yüzde 50 ile seyahat acenteleri sektöründe gerçekleştiği görülüyor. Seyahat acenteleri sektörünü yüzde 44 artışla akaryakıt istasyonları ve yüzde 34 artışla hava yolları sektörleri takip ederken; yüzde 32 artışla çeşitli gıda sektörü ve yüzde 30 artışla yemek sektörü geçen yıla göre en fazla artış gösteren diğer sektörler arasında yer aldı.
 
Tablo 3: Kurban Bayramı'nda En Fazla Kartlı Ödeme Artışı Görülen Sektörler (2017-2018)

 
Sektörel Kartlı Ödeme Tutarı (Milyon TL) 2017 Kurban Bayramı
(31 Ağustos-4 Eylül)
2018 Kurban Bayramı
(20-24 Ağustos)
Değişim
Seyahat Acenteleri 140 210 %50
Akaryakıt İstasyonları 715 1.031 %44
Hava Yolları 78 105 %34
Çeşitli Gıda 335 441 %32
Yemek 370 479 %30
 
Kartlı ödemelerin yarısı arife gününde yapıldı
Arife gününde yaklaşık 2,4 milyar TL'lik kartlı ödeme yapılırken, bu tutar Kurban Bayramı'nda toplam 5 günde yapılan ödemelerin yaklaşık olarak yarısını oluşturdu. Pazartesi günü en fazla kartlı işlemin gerçekleştiği saat aralığı 15.00-16.00 olurken en fazla işlemin yapıldığı dakika ise 15.43 oldu.
 
Tablo 4: Kurban Bayramı (2018) Gün Bazlı Kartlı Ödeme Dağılımı (Milyon TL)

 
Gün Bazlı Kartlı Ödeme Dağılımı
(20-24 Ağustos)
Kartlı Ödeme tutarı
 (Milyon TL)
Toplam Bayram Günleri İçindeki Pay
Arife Günü 2.372 %39
1. Gün 627 %10
2.Gün 880 %14
3.Gün 1.017 %17
4.Gün 1.224 %20
 
2018 yılı Kurban Bayramı'nda geçen yıla göre yurt dışı harcamalar azalırken tatilde yurt içi tercih edildi
Kurban Bayramı'nda yaklaşık 6,1 milyar TL tutarında yapılan kartlı ödemelerin yurt içi ve yurt dışı dağılımı incelendiğinde; bu tutarın 268 milyon TL'sinin yurt dışında, 5 milyar 852 milyon TL'sinin ise yurt içinde yapıldığı görülüyor. Geçen yıl Kurban Bayramı'nda yapılan kartlı ödemelerin ise 288 milyon TL'si yurt dışında, 4 milyar 661 milyon TL'si ise yurt içinde gerçekleşmişti. Geçen yıl Kurban Bayramı döneminde yüzde 6 olan yurt dışı kartlı ödeme payının bu yıl yüzde 4'e gerilemesi ve yurt dışı kartlı ödeme tutarının geçen yıla göre azalması, tatil döneminde yurt içinin tercih edildiğinin en büyük göstergesi olarak göze çarpıyor.
 
Tablo 5: Kurban Bayramı'nda Yapılan Kartlı Ödemelerin Yurt İçi/Yurt Dışı Dağılımı (Milyon TL)

 
  Yurt İçinde/Yurt Dışında Yapılan Kartlı Ödemeler Kartlı Ödeme Tutarı
 (Milyon TL)
Toplam İçindeki Pay
 
2017 Yurt İçi 4.661 %94
Yurt Dışı 288 %6
2018 Yurt İçi 5.852 %96
Yurt Dışı 268 %4
 
 
İlgili Kişi
Ayşe Ekin Gündüz
Marjinal Porter Novelli
0212 219 29 71 - 0533 921 43 53
ayseg@marjinal.com.tr    


BKM hakkında
1990 yılında kurulan Bankalararası Kart Merkezi (BKM), hâlihazırda 28 banka ve 5 banka dışı üyeye sahiptir. Bankaların operasyonlarını kolaylaştırma ve operasyonel süreçlerde verimliliği artırma odaklı faaliyetler yürüten BKM, ödeme sistemleri ekosistemine güvenli ve hızlı çözümler üreten teknoloji odaklı bir kurumdur. “Nakitsiz ödemeler toplumu” hedefini sahiplenen bir kurum olarak 2012 yılında Türkiye'nin ilk dijital cüzdanı BKM Express'i hizmete sunmuştur. Türkiye'de nakitsiz ödemeler toplumu hedefi bilincinin artmasına yönelik birçok tanıtım projesine ve iletişim kampanyasına imza atan BKM, sunduğu yenilikçi ödeme teknolojileri ve platformlarıyla da bu hedefe katkı sağlamaktadır. BKM, 2016 yılında Türkiye'nin ilk yerli kartlı ödeme şeması ve markası TROY'u da sektörün hizmetine sunmuştur. Bilgi için: www.bkm.com.tr

 

 


  Share  Paylaş
BKM
Hakkında
1990 yılında 13 kamu ve özel Türk bankasının ortaklığıyla kurulan, hâlihazırda 29 bankanın üyesi olduğu Bankalararası Kart Merkezi‘nin (BKM) faaliyetleri, ödeme sistemleri içerisinde; nakit kullanımı gerekmeksizin her türlü ödemeyi veya para transferini sağlayan veya destekleyen sistem, platform ve altyapıları oluşturmak, işletmek ve geliştirmektir. Kredi kartı ve banka kartı uygulaması içinde bulunan bankalar arasında uygulanacak prosedürleri geliştirmek, standardizasyonu sağlamaya yönelik çalışmalar yaparak kararlar almak, Türkiye genelinde uygulamalar ile yurt içi kuralları oluşturmak, bankalar arasındaki takas ve hesaplaşmayı yürütmek, yurt dışı kuruluş ve komisyonlarla ilişkiler kurmak ve gerektiğinde üyelerini bu kuruluşlarda temsil etmek, halen her banka tarafından devam ettirilen işlemleri daha güvenli, süratli ve daha az maliyetli tek bir merkezden yürütmek, BKM’nin ana faaliyetleri arasında yer almaktadır. 2012 yılında hayata geçirilen BKM Express; BKM, bankalar ve e-ticaret dünyasının önde gelen firmalarıyla birlikte geliştirilen, İnternet alışverişlerini hızlı, kolay ve keyifli hale getiren bir ödeme sistemidir. Troy ile birlikte ise Türkiye kartlı ödeme sistemlerinde yeni bir dönem başlamıştır ve BKM, 1 Nisan 2016 tarihinde “Türkiye’nin Ödeme Yöntemi Troy”u hayata geçirmiştir. Şirket, 2023 yılında “nakitsiz bir toplum” hedefiyle çalışmalarını sürdürmektedir.